X-Type szereljük együtt

Megvettem második Jaguar X-Typeomat, remélem a blog nagyon rövid lesz, soha nem kell majd javítgatni és nem fogok sokat írni róla :).

Friss topikok

  • fényECSet: nagyraértékelhető leírás. Azt kérdezném hogy hol vetted a szívósor tömítést? (2019.03.01. 18:03) Szívósor tömítés és gyertya csere
  • Kercerece: Szia Ákos, Köszi az infókat én is csak tanulom azokat a dolgokat, amivel még nem kellett foglalko... (2015.12.12. 11:26) X-Type a futómű szilentekről
  • Don Norberto: Mi ma nem tudtunk visszatölteni kellő mennyiségű olajat, bár igaz, hogy csapunk nem volt, csak old... (2015.03.31. 20:40) 4x4 osztómű olajcsere
  • HZS2: Szia nekem is ez a problémám megoldódott már nálad ? A szervízbe rá rakták gépre semmit sem mutato... (2014.04.16. 09:37) V6 hengersorok számozása
  • Jaguar3.0: Hello! Brit szigeteken elek es fel eve vettem egy 2001 ben gyartott 3.0 v6 benzines automata spor... (2013.10.31. 13:45) Termosztát, visszapillantó tükör motor

Linkblog

Első féktácsa és betét cseréje X-Typeon, nagy fék szett Focus ST220-ról ? EBC redstuff tapasztalatok. 360 Modena első féknyereg ?

2010.11.18. 18:44 Epercsibe

 

  Előre az EBC red betéteket vettem meg. Ennek 0.5 körüli a tapadási együtthatója és állítólag tartósabb, mint az EBC green betét. 

 

  Felszerelés előtt az szúrt szemet, hogy a festése nagyon slendrián, pereg róla a piros máz, a csomagolás belül szintén kívánnivalót hagy maga után és csere csavarokat sem mellékeltek.

 
  A Black Diamond Predator betéteknél mind a tapadási mind a max. üzemi hőmérséklet kisebb papíron, bár arról a betétről szubjektív véleményként csak jót írtak. Az EBC red -nél a negatívumok főleg aköré épültek, hogy a nem túl jó minőségű tárcsákat gyorsan tönkreteszi, behullámosítja. A "nem túl jó" minőség gyakorlatilag felöleli a legtöbb személyautó gyári tácsáit is. Állítólag emiatt változtattak a betét anyagán és létrehoztak egy hullámos kezdeti koptató réteget, ami a tárcsát hozzászabályozza a betéthez. Emiatt az első 500km-en a tárcsát és a betétet össze kell járatni, nem szabad a tárcsát megterhelni. Persze ha tisztességes (például pontosan felszabályozott) és emiatt drága tárcsát vesz az ember fia, akkor lehet ez a bejáratás nem lényeges ennyire. Nem tudom mennyire látszik a kezdeti hullámos réteg:
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
  Már vagy ezer éve kigondoltam a Nitrac tárcsákat, "grooved 8" kivitelben előre, de amióta Alan (a Nitrac sales embere) megírta az árakat: 120font a két tárcsa együtt + VAT -10% kedvezmény + szállítás. Azóta nem történt semmi. Írtam neki kétszer, de nem küldött szummát és fizetési módot (paypal vagy bármi). Teltek múltak a hetek és nem vártam tovább, vettem két sima Ferodo tárcsát előre. Ez mellesleg 13.000Ft/2db-ból meg is volt nagyker áron. Sajnálom, hogy nem lesz tapasztalatom a Nitraccal, de úgy látszik ki sem látszanak a munkából. Azért az Ferodo-t választottam, mert egy jó márkának tartom, illetve magam sem hittem hogy ennyiért jutok hozzá (ugyan abban a nagykerben a hátsó 280mm-es és nem hűtött Ferodo Premier tárcsa 20.000Ft/2db).
 
  A tárcsák házhoz szállításal, szépen csomagolva érkeztek. Külön-külön csomagolva, olajban tartósítva :). Egy szavam sem lehet, remélem fékezés közben is hozza ezt a szintet. A tárcsákat kicsomagolás után féktisztítóval meg kell szabadítani az olajtól. Egyetlen hibája hogy nem bevonatolt és a hűtő járatok rozsdásodni fognak, de használni szándékozom az autót, nem fog szerintem a tárcsa ezzel az agresszív betéttel 3-4 évnél többet lefutni.
 
 
  A tárcsa és betét csere elöl még egyszerűbb, mint a hátsó volt. A betét cseréhez egy csavart kellene csak kicsavarni, a meghúzási nyomatéka összerakáskor 36Nm, illetve kötelező újra cserélni. A tárcsa cseréhez viszont úgy is mind a két nyereg csavart és a két kerékagyhoz rögzítőt is ki kell venni. A kerékagyhoz rögzítő csavarok 70Nm-es nyomatékúak. A dugattyút könnyű visszanyomni, elöl csak nyomni kell befelé és nem tekerni. Előtte a fékfolyadék tartály kupakját le kell csavarni és annyit leereszteni belőle, hogy ne follyon majd ki az a mennyiség, amit a dugattyúból visszanyomunk. Érdemes előre átvizsgálni a fékdugattyú és a féknyereg gumikat, tömítéseket. Ezt készletben meg lehet olcsón kapni (britishparts.co.uk, de mivel Mondeohoz gyártott, biztosan itthon is kapni) és ha szakadt vagy kigyengült, akkor ki kell cserélni, nálam még jónak tűnnek. A fékbetétek füleinek helyét alaposan kisikáltam, hogy ne szoruljon. A féknyereg úszó csapjait bezsíroztam a harmonika gumik alatt, hogy könnyen járjanak. Ha szorul akkor a dugattyú felől jobban kopik a tárcsa és a féhatás is kisebb lesz. No és egy fék légtelenítést is csináltam a végén, ha már levettem a kereket. A légtelenítéshez segítő is kell, egyedül csak polipok képesek rá.
 
  A teljes első féktárcsa és betét csere, kézi emelővel, sima kerékkulccsal együtt sem tart tovább 1.5 óránál, kávéval és viccmeséléssel együtt esetleg 2 óra.
 
A szükséges szerszámok, "hozzávalók" :)
 
  • 13, 15 dugókulcs
  • 13, 15 csillagkulcs
  • nyomatékkulcs
  • féktisztító, zsír, tiszta rongy, (fékkontaktus javító zselé a fékbetét hátlapjára, ha a 3M öntapadós matrica ami a betét dobozában van nem szimpi)
  • drótkefe (dugattyú tisztítás - óvatosan, kerékagy, féknyereg tisztítás)
  • párhuzam szorító, vagy nagy csőkulcs a dugattyú visszanyomáshoz
  • gumikapalács
  • 11-es kulcs, vékony átlátszó gumicső, ha légtelenítést is akarsz csinálni, fékfolyadék lesz elég a dugattyú visszanyomás után.
  • kerékkulcs, emelő
 
Íme a végeredmény optikailag:
 
 
  A DSC miatt én nem mertem nekiállni nagyobb méretű fékrendszer felrakásának, de X-Typehoz (és Mondeo MK3) fel lehet csavarozni a Ford Focus ST 220-as első féknyergeit. Azon ha jól láttam 330 körüli tárcsák vannak, ami jelentős fékerő növekedést jelenthet. Kritérium, hogy legalább 17"-os felni mögé fér be az a fék szett. Ha valaki látott ilyen szettet bontóban és fel is rakta, érdekelnének a tapasztalatok...
 

  Amióta a bejegyzés első részét megírtam, eltelt két hét. Egyenlőre kerülöm az erős fékezéseket, próbálom jól összekoptatni az EBC fékbetétet a tárcsával. Az világosan látszik, hogy már most (az érdesített koptatóréteggel) is erősebb a fékhatás mint a régi gyári betéttel. Ugyanakkor hiába újak a tárcsák, kerreg-serceg a betét, picit is erősebb fékezéskor. Azt írják róla, hogy ez az első 1000-2000km-en természetes és nem garanciális probléma :). A kerregés az első 200-300km-en volt csak erős, már csak egy magas frekvenciás fémes sercegés maradt. Jövő hét végén elvégzem a bekoptatás utolsó lépését, a 6-7 nagy fékezés 100-ról 20-ra. Ha ez is kész, akkor remélem a ez a sercegés is elmúlik. Ha nem, akkor zselé kell a fékbetét hátlapjához. A belső oldali betétekre felragasztottam a 3M fóliát, de kívülre nem volt szívem, így lehet azok sercegnek. Ha el is múlik a sercegés, nekem egyáltalán nem jött be az, hogy az első időkben ilyen zajos és törődést igényel ez a fékbetét, remélem majd 1-2 erős fékezéskor bizonyítja hogy megérte az árát. Fékpora viszont szinte semmi a gyárihoz képest.

 

  A cicergés is megszűnt kb 700 városi km után. Viszont már most elkezdett vállasodni a Ferodo Premier tárcsa. Mintha túl lágy lenne ehhez a betéthez. Ha így megy tovább, akkor tárcsát a betéttel együtt kell majd cserélnem :). Nem mintha ez baj lenne, a tárcsa olcsóbb volt, mint a betét.

 

  Amióta a bejegyzés elejét megírtam, megvettem a goodridge acél-teflon fékcsöveket is. Ez ebayen 46font + szállítás. A fékcsövektől sokat vártam, de érdekes módon majdnem ugyan olyan puha maradt a fék, mint előtte. A fura az, hogy az X-Type-al lehet nagyot fékezni és az ABS is bekapcsol, de a pedál érzés az ettől függetlenül nagyon puha még blokkoláskor is.

 

  Beszéltem közben egyik ismerősömmel, aki régebben verseny (rally)autókat épített. Szerinte az első úszónyergek csapjait érzem, azok miatt csavarodik az egész fék és ezen javítani csak négydugattyús fixen szerelt fékkel lehet. 

 

  A fotó, a Ford Focus RS-be, Peugeot 406 Coupeba, Ferrari Modena 360 és Fiat Coupe Turbohoz használt (igen, mindben ez volt :)) féknyerget mutatja. Ehhez egy angol cég gyárt minőségi közdarabot Mondeo/X-Type-hoz. Sajnos nem olcsón, 80 font az ára. Valahogy le kellene mérni még a dugattyúk felületét, minél közelebb kell hogy legyen az eredetihez, hogy ne változzon a fékerő aránya elöl-hátul. 

 

  Megtaláltam a fékdugattyúk méretét; ennél a Brembonál 38 és 42mm az átmérőjük. Ez alapján 56mm-es egydugattyús nyereg helyére lehet berakni. Minő meglepetés az X-Type Bosch úszónyegében elöl 56.9mm-es dugattyú van. Kezd alakulni...

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://xtype.blog.hu/api/trackback/id/tr832457723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása