A váltóm elkezdett akadozni, olyan volt, mintha a kuplung fellevegősödött volna.
Kuplung légtelenítéssel kezdtem. A légtelenítő csavar a váltó tetején van, a váltótartó bak mellett benézve a fekete sapkája látszik. No ezt házilag nem lehet jól megcsinálni.
A régi pumpálós módszer ennél már nem működik (hiába húztam rá gumicsövet, hogy biztosan ne szívjon vissza levegőt). Mindenféleképpen a fékfolyadék tartálya felől kell megnyomni kompresszorral vagy féklégtelenítő szerszámmal, hogy a munkahengereknél megállt levego is kijöjjön.
Mielőtt valaki nekiáll házilag, szóltam, nem érdemes szerszám nélkül. A légtelenítés után jobb lett, de néhány nap múlva újra elkezdett akadozni.
Mivel a kuplung elég egyszerű, két munkahengerbol áll egy a pedálnál egy pedig a kuplung tengelyén, ezért először a pedál hengert cseréltem ki. Ezt volt könnyebb kiszerelni, illetve olcsón tudtam szerezni egy másik használtat, hogy ha mégsem ez a rossz, akkor feleslegesen ne költsek rá sokat.
Íme a kuplung munkahenger:
ez is Ford Mondeo alkatrész, évjárattól és motor verziótól függetlenül az összes MK3-as pedál munkahengere megegyezik az X-Typeéval. Kiszerelés elott a fékfolyadék tartályból annyit kell leereszteni, hogy a kuplung felé futó cső már ne érjen a folyadékba.
Többet nem, nehogy a főfékhenger fellevegősödjön. Sajnos ez nem oldotta meg a problémát, így kénytelen vagyok a váltó harangon belüli munkahengert cserélni, ez a motor-osztómű-váló triumvirátus teljes széthúzását jelenti és nagyon sok munka, ezért teljes kuplungcserét érdemes csinálni. Már szedtem szét és erre időm nem lesz, így beadom egy szerelőhöz, az alkatrészeket viszont be kellett gyűjteni.
Meglepő, de az X-Typehoz minden olcsó, ha utánajárunk:
- Kettős tömegű lendkerék: a gyári LUK (cikkszáma: 415 0412 10), minden Ford V6-ba ezt építették ezért olcsó. A kauffer.hu -ról 85.000Ft-ért (!) szereztem be. A Lendkerék döglődés jele volt nálam, hogy az indítómotor elkezdett furán viselkedni, 1-2 alkalommal nem indított, majd 2-3 gyújtási próba után mégis. Ezt a hibát állítólag a szétment lendkerék fémpora okozza, ami miatt a váltó harangot is cserekor ki kell tisztítani.
- A munkahenger (kinyomó csapágy): cromax.hu -ról 17.000Ft, ami a unixtrade / bárdi árakhoz képest felüdülés, maga a gyártó ugyan az, ez a Ford MTX75-ös váltó (X-Typeban is ez van) gyári munkahengere.
- Kuplung szerkezet: 45.000Ft :), ez is a cromax -tól. A fehérvári úti üzletben a srác nagyon segítokész, kb 1 órát böngésztük, mivel a katalógusok hozzák a V6-os X-Typehoz a V6-os Ford kuplungokat, de mindenhol megjegyzésben szerepelt, az MMT6-os váltóhoz, amit X-Typenál csak a 2.2-es dízelhez használt...
a méret, fogszámok, minden stimmel egyébként az összes megrendelheto variációban valószínuleg az anyaguk más a teljesítménytol függoen. Végül az ST220-hoz használt Sachs (gyári) beszállította kuplungot választottam (Ford: 3S71 6477 WA, LUK: 624332409 (új cikksz: 19-038), SACHS: 3000 990 220), ez olcsóbb is volt, mint a LUK. Minő meglepetés, a Sachs kuplung Ford dobozban, LUK felirattal érkezett :), a fotó alapján egyértelműen ez a Sachs szerkezet (nincs benne a 4 rugó, helyette muanyagok) és nem a régebbi LUK. Isten se ismeri ki magát, ki kinek a beszállítója már az autóiparban :)
Az egyetlen változtatás, hogy az MTX75-ös kinyomó csapágyát vettem, mint írtam, mert az MMT6-os rövidebb. Nagy szerencse, hogy a Ford érában nem szokás a variálás, ha gyártanak is valamibol újabbat, a mérete, felfogatási pontjai, fogszáma marad, ha nem szükséges módosítani.
Nézegettem az alu lendkerekeket, picit drágább lett volna és nem tudtam egyértelműen kideríteni, melyik lenne jó, így a kevés rendelkezésre álló idő miatt elvetettem, bár a szervizelhetőségük a kis súly mellett további előny lehet.
150.000Ft egy teljes kuplung + kettos tömegu lendkerékért, nem tűnik soknak, persze jobb lett volna megúszni, de 155.000km -nél nem lett volna sok értelme visszarakni a még éppen fogó kuplungtárcsát vagy a kettos tömegu lendkereket.
Kár hogy nincs időm nekem megcsinálni, ha bekerülnek az alkatrészek (vagy kiderül hogy valami nem ok), folytatom ezt a bejegyzést.
A kuplung cserét megcsinálták, a szerelőnek 32 óra munka volt, pedig neki van aknája és csápos emelője. Ez nekem kb 40-50 óra lett volna, jobb hogy nem kezdtem bele. A bejegyzés elején szereplő cikkszámok jók, a kuplung rendesen működik.