X-Type szereljük együtt

Megvettem második Jaguar X-Typeomat, remélem a blog nagyon rövid lesz, soha nem kell majd javítgatni és nem fogok sokat írni róla :).

Friss topikok

  • fényECSet: nagyraértékelhető leírás. Azt kérdezném hogy hol vetted a szívósor tömítést? (2019.03.01. 18:03) Szívósor tömítés és gyertya csere
  • Kercerece: Szia Ákos, Köszi az infókat én is csak tanulom azokat a dolgokat, amivel még nem kellett foglalko... (2015.12.12. 11:26) X-Type a futómű szilentekről
  • Don Norberto: Mi ma nem tudtunk visszatölteni kellő mennyiségű olajat, bár igaz, hogy csapunk nem volt, csak old... (2015.03.31. 20:40) 4x4 osztómű olajcsere
  • HZS2: Szia nekem is ez a problémám megoldódott már nálad ? A szervízbe rá rakták gépre semmit sem mutato... (2014.04.16. 09:37) V6 hengersorok számozása
  • Jaguar3.0: Hello! Brit szigeteken elek es fel eve vettem egy 2001 ben gyartott 3.0 v6 benzines automata spor... (2013.10.31. 13:45) Termosztát, visszapillantó tükör motor

Linkblog

4x4 osztómű kiszerelése

2010.07.06. 17:50 Epercsibe

   Az osztómű sajnos egy gyenge pontja az autónak. A hibát általában az okozza, hogy valamelyik tömítésnél elfolyik az olaj. Sajnos a tömítéseken kívül, hátul a kardán bekötés alatt is elkezdhet a központi anya alól szivárogni. Erre az anyára gondolok középen:

 

  

  Ha az osztómű feletti lemez olajos, akkor forgás közben innen csapódott ki az olaj. A kardánt szét kell bontani és az anya alatt kikenni hő és olajálló tömítőpasztával. Az anyát úgy kell lecsavarni, hogy pontosan le kell mérni a nyomatékát és azzal kell vissza is csavarni. Ez az anya ami (főként) beállítja a két legérzékenyebb belső fogaskerék fogai közötti távolságot.

 

Nekem nem volt szerencsém, itt folyt el és tönkrement az osztómű, ezért nekiálltam szétszedni az autót.

 Csak a főbb lépések, az "x-type transfer case removal" -ra rákeresve azonnal egy pdf manual jön fel az interneten én az alapján dolgoztam, az könnyebben használható, mint a JTIS:

 

- A "front pipe" (első katalizátorról leömlő) kiszerelése (erről külön fejezetet írtam)

 

- A mögötte lévő két katalizátor leömlőt közösítő cső kiszerelése: itt nekem flexelnem kellett az alsó csavarokat, majd levétel után fazonigazítottam (flex :)) és a fix menetorsót lefúrtam, kapott rendes kihúzható csavarokat+új anyát. A felülről jövő cső bilincsének csavarját a kerék felől egyszerű meglazítani, majd wd40 + balra-jobbra forgat kalapáccsal, majd wd40, ... kb 20x és le is jött.

 

- A különböző tartó konzolokat le kell csavarozni, ez 1-2 kivételtől eltekintve nem nehéz.

 

- A kerékagyat szét kell kötni. Egyik oldalról a lengőkar gömbfejét egy normál anya, a másik oldalról viszont egy T55-ös torx tartja. Az anya lecsavarása után nálam össze volt rohadva és szükség volt a torxra, 2-3 körbeforgatás után már könnyű volt kikalapálni a csavart. A kikalapálás után kellene a lengőkar gömbfejét kihúzni lefelé. Erre írja azt az internetről töltött pdf és a JTIS, hogy az első futómű segédkeretet le kell engedni, így lefelé van helye a gömbfej tengelyének kicsúszni. Szerintem ez egy felesleges művelet, főleg, mert emiatt a kormány csonkot, belül a pedáloknál szét kell kötni, azt a csavar pedig kötelező cserélni. Helyette a lengőkar két szilentjének bekötését kell csak szerintem oldani, így már szabadon mozog lefelé és ki lehet fűzni a kerékagyból a lengőkart, legalább is én így csináltam.

 

Ha mindez kész, akkor már csak 3 mágikus művelt maradt :)

 

- Mágikus csavar #1: Jobbra az osztómű felett a katalizátor tartókonzola. Ezt ki kell venni, hogy az osztómű csavarját a kerék felől benézve, (ami a váltóhoz rögzíti) el lehessen érni. A konzol bal felső csavarja benn van a katalizátor alatt. Próbáltam mindennel, de szinte lehetetlen elérni és főleg utána még erőből is kellene kicsavarni. A megoldás egy nem túl szabványos kulcs :), kb 55-60fokos nyéllel, a fotót töltöm, ahogy elkészül, talán az égés nyomokból is látszik, hogy egyedi gyártás :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A fentiekhez kiegészítés: ezt a csavart ki lehet úgy is venni, ha egy 13-as racsnis kulccsot raksz a csavarra vízszintesen, majd elkezded felülről, a katalizátoron kitámasztva, pl egy toldószárral feszíteni a kulcsot (lefelé), hogy legyen erőkar. Csak a katalizátorra vigyázni kell. A csavart pedig nem kell teljesen kicsavarni, elég meglazítani, mert a keret nem fogja körbe, felül ami nem annyira látszik, ott a keret a csavar alatt ki van vágva, jobbra-lefelé ezért lekalapálható a csavarról

 

- Mágikus csavar #2: az osztómű hátsó tartóbak és az osztómű feletti lemez egyben van, felül ez a lemez két csavarral van rögzítve. A jobb oldali még úgy ahogy látszik a katalizátor konzolnál, a bal oldalit csak sejteni lehet, látni nem :). Ahol csavar üreg indul az osztómű feletti lemezben balra a közepétől, ott lesz, csak nem egyenesen, hanem ívben lefelé :). Egy M13-as fejű csavar. 1/4"-os készletből való dugókulcs fér csak oda, nagyobb nem. Mivel a 1/2"-os csukló nem fért be a lyukba ezért 3/8, 1/4 -es csuklóval kell megoldani. Ezek persze gyengébbek és könnyen törnek. Tehát új márkás csukló vesz, számla elrak, eltörik, örökgaris ?? akkor visszavisz, másik márkára cserél és újra próbál... nálam a teljes konfig ami ráakadt a csavarra: 1/4" dugókulcs, rövid toldó, 1/4" csukló, hosszabb toldó, bővítő, nyomatékkulcs.

 

- A féltengely szétkötése: először is felül a motortérben ki kell lazítani a gólyaláb három csavarját, hogy kintebb lehessen húzni a féltengelyt. A féltengelynél kerülni kell a működéstől eltérő szögbe hajlítást, mert a gumiharangok alatti fogaskerekek megsérülhetnek. A féltengelyt az osztóműből kijövő tengelynél kell széthúzni. A tengelyen a propelleres tengely előtt az osztómű felöl van egy kb 2mm széles gumi tömítés. Ezt a tömítést kell kikaparni és itt lehet szétpattintani. Azaz lehetne, ha lenne ilyen szerszáma a mezei halandónak. Egy kb 30-33 közötti kulcsk kell hozzá, amit be lehet dugni ebbe a 2mm széles résbe, majd ha már benne van, akkor kifelé meg kell csak feszíteni és szétugrik. Csak éppen olyan kulcsot nem kapni, ami a belső élés kb 1-2 mm vastag és egyébként meg erős, hosszú nyéllel. Ezt is gyártani kell. Sokat szenvedtem a szétkötéssel, mire odáig jutottam ,hogy egy 30-as villás kulcsot köszörültem vékonyra, a belső élét meg annyira vékonyra hogy ebbe a résbe beférjen.

 

 

 

Tapasztalt szakik javítsanak ki, hogy lehet ezt könnyebben csinálni.

 

A szétkötés után a féltengelyt fel kell kötni dróttal hogy normál állásában maradjon, vagy el kell vízszintesen fektetni a futómű segédkereten, ha nincs leengedve. Az osztóműből pedig ki kell húzni, pontosan 20 centire a tengelyt, hogy a váltó felöli oldalon a váltóban már ne legyen a tengelyből, de jobban kihúzni nem szabad, nehogy a fogazott rész tönkretegye a tömítéseket belül, a váltó oldalon. A kihúzás az az első 1 centinél kikalapálást jelent, pl úgy, hogy a propeller csatlakozás házát ha fennhagyod, akkor egy nagy villás kulccsal kitámasztan (kulcs alá valami kell pl egy nagy fejű kalapács) és egy határozott  ütés a kulcs másik végére, a féltengely már ki is ugrik. A youtube-on van több ilyen 1 perces videó, ha még nem csináltad (youtubeon: halfshaft removal). Én is ott tanultam :)

 

  Ezek után az osztómű csavarjai elérhetők és egy kis emelővel le lehet engedni. A leengedés az azt jelenti, hogy először a kerék felé le kell húzni a váltó csonról, és csak utána lefelé.

 

Mindez leírva talán egyszerűnek hangzik, nekem főleg a szerszám és szerelőakna hiány miatt 5 estémbe és egy egész napomba került. Ennek felét szerszámboltokban töltöttem, pedig van itthon rendesen felszerelésem. Soha többet keresztbe épített V6 :).

 

 

 

 

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://xtype.blog.hu/api/trackback/id/tr802133866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Globetrotter2014 2010.07.13. 11:09:40

Kitartást a projekthez. Én is szoktam nézegetni a 'scouton de mostanában nem passzol bele a családi flottába a Jag modellpalettája. Tényleg ennyire makrancos az Xtype, cagy azért egy alap dízellel nem lenne ennyi teendő?

Epercsibe 2010.07.15. 09:16:06

@ZF2: Szia, ez talán a korral is jár. Az én autóm 9 éves, itt azért már néha szerelgeni kell :). Az biztos, hogy az automata váltó, 4x4 két komoly hibaforrás, bármilyen 9 éves autónál. Különben egy kitűnő autónak tartom, amikor éppen használható :).

Másoknak segítségnek, megpróbálom leírni a kiszerelés és a felújítás (vagy csere) sztoriját. Azután remélem nem bővül a blogom, mert nem lesz miről írnom :)

Globetrotter2014 2010.07.15. 14:56:16

Háát, akkor sok sikert és minél kevesebb posztot :). Télleg, az Xtype összkerékhajtásánál milyen arányban osztja le hajtást? (elsőkerekesnek érződik / semleges, mint a Quattro / vagy megoldották a hátsókerekes érzetet)?

Epercsibe 2010.07.15. 18:05:55

@ZF2: Köszi ! Sajnos a lelkesedésem kezd fogyni ahogy egyre többet dolgozom rajta. 60%(hátul)-40%(elöl) és jól eltalált, pl kavicson, hóban nagyon kellemes, stabil, de hátsókerékhajtásnak érezni. Nagyon eltalálták.

A következő posztban felraktam egy robbantott ábrát és próbálom kivesézni, már amennyit sikerült infót begyűjteni :)

Globetrotter2014 2010.07.15. 18:14:12

@Epercsibe: elolvastam a köv. posztot. Váááááá... EZ ilyenn kinyitom a fridzsidert, megfogom az elefántot, beteszem az elfántot a fridzsiderbe és becsukom az ajtót procedőrának tűnik. Csak egy kcsiit bonyolultabb... Na várjuk a krimi folytatását...
süti beállítások módosítása