X-Type szereljük együtt

Megvettem második Jaguar X-Typeomat, remélem a blog nagyon rövid lesz, soha nem kell majd javítgatni és nem fogok sokat írni róla :).

Friss topikok

  • fényECSet: nagyraértékelhető leírás. Azt kérdezném hogy hol vetted a szívósor tömítést? (2019.03.01. 18:03) Szívósor tömítés és gyertya csere
  • Kercerece: Szia Ákos, Köszi az infókat én is csak tanulom azokat a dolgokat, amivel még nem kellett foglalko... (2015.12.12. 11:26) X-Type a futómű szilentekről
  • Don Norberto: Mi ma nem tudtunk visszatölteni kellő mennyiségű olajat, bár igaz, hogy csapunk nem volt, csak old... (2015.03.31. 20:40) 4x4 osztómű olajcsere
  • HZS2: Szia nekem is ez a problémám megoldódott már nálad ? A szervízbe rá rakták gépre semmit sem mutato... (2014.04.16. 09:37) V6 hengersorok számozása
  • Jaguar3.0: Hello! Brit szigeteken elek es fel eve vettem egy 2001 ben gyartott 3.0 v6 benzines automata spor... (2013.10.31. 13:45) Termosztát, visszapillantó tükör motor

Linkblog

X-Type a futómű szilentekről

2013.02.02. 12:05 Epercsibe

  Egy ideje nem nagyon volt mit ügyködnöm az autón, de a katalizátor (már a közelben) csere új lökést adott némi barkácsolásnak. Először is a katalizátor csere miatt az egész elejét szét kell szedni, jobban, mint az osztómű cserekor kellett. Mivel 182.000km főként városi km van az autóban, időszerű lenne a szilentjeit cserélni, illetve az első lengőkar hátsó gumipogácsájával sosem voltam kibékülve. Szerintem a típus, enyhén nyúlós kormányzását ez a gumipogácsa okozza, érdemes lenne cserélni, valami gyárinál jobbra. De nézzük sorban, mit honnan érdemes beszerezni:

Első futómű:

 

 - Kanyarstabilizátor rúd szilentjei: ezt már cseréltem. A gyárival az a baj, hogy ha a rúd kopott, akkor az már nem fogja eléggé közre. A powerflex gyárt nagyobb keménységű poliuretán szilentet, de az is a gyári méretű. Powerflex helyett olcsóbb és jó alternatíva, a lengyel, amin a furat kisebb átmérőjű, mint a gyári, kopott rudat jobban tart: http://poliuretany.olkusz.pl/pl/jaguar , az ő szilentjeik keménysége alig nagyobb, mint a gyári ShoreA: 65 -ös.

arb.jpg

- Futómű első segédkeret szilenjei: a futómű segédkeretről sokan elfeledkeznek, pedig elöl hátul 4-4 szilentet tartalmaz, a hátsón ráadásul elég nagy a terhelés, aki szereti rendben tudni az autóját az jóval 180.000km előtt cseréli. Az első segédkeret négy szilentje egyforma, megegyezik a Modeo MK3 szilentjeivel. Itthon a cromaxnál kapni (más cégeknél én nem találtam), de kb 7500Ft/db. Helyettük a http://www.rkcomponents.co.uk -t tudom ajánlani, náluk a legolcsóbb 8font+20%ÁFA+szállítási költség, de a négy db így is kb 15eFt-re jön ki, 30eFt helyett. Egyébként ez a cég ebayen is árulja, de ott drágább, mint a weboldalukon. :) Ha úgy is ki kell lazítani a segédkeretet, kuplung, osztómű vagy katalizátor csere miatt, akkor ennek a cseréje már nem számottevő.  Így néz ki:

elsosegedkeret.jpg

amíg a katalizátoraim előkerülnek, addig ez is csak megjön.

Első lengőkar szilentjei: törtem rajta a fejem, de szerintem ha ezt kicseréljük keményebbre, az nem okoz a kormányművön sem nagyobb terhelést, mivel a gyári megoldásban a lengőkar gumipogácsa mozgása nagy ezért éppen annál kap a kormánymű rúd túl nagy ütéseket, illetve a kerékagy allatti lengőkar gömbfej lesz jobban terhelve, de az olcsó és önmagában is cserélhető. Nagyon nem vagyok azzal a lengőkar gumipogácsával kibékülve :)

Íme, a (szerintem) bűnös:

pogacsa.jpga közepe felé nagyon mélyen ki van vékonyítva és látni, mennyi mozgása van a lengőkarnak a segédkerethez (középponti csavar) képest.

  A Mondeo MK4-en át is tervezték. Az MK4 szerintem sokkal jobban sikerült, elég az első futóművet vagy a fékrendszert megnézni.Az első lengőkarba, már írtam régebben, hogy a powerflex gyárt szilentet. Az azonban két részből áll, emiatt ugyan állítható, de szerintem a két mozgó rész közé kerülő kosz gyorsan kinyírja a poliuretánt. Engem nem győzött meg, ráadásul legolcsóbb forrásból is 90font + szállítás.

Helyette találtam a floflex féle poliuretán szilenteket:

floflex.JPG

ez a készlet 54font+szállítás. Amint megjön és beépítik, írok még róla. A www.floflex.co.uk -n a webshopban nincs benne ez a termék, a sales@floflex.co.uk -re kell írni, illetve az ebay.co.uk -n is néha felbukkan, Mondeo MK3 alatt.Nagyon kemény: 80-as Shore A keménységű. Ezért félek kicsit, mivel ez sokkal keményebb, mint az eredeti gumi. A ShoreA keménységről annyit érdemes tudni, hogy nem lineáris a mérőszám, ezért 60 felett kis változás is sokat jelent keménységben, gumié 40-65 közötti, nagyobb nem lehet, a 80-as keménység pedig a versenysportban használt, egyszóval nagyon nem komfortra hangolt. A 90-95-ös keménységű poliuretán pedig már fogácsolható, annyira kemény.

- Futómű hátsó segédkeret szilentjei: hátul 2-2 különböző pogácsa tarja a segédkeretet. Ezt egy olasz cég gyártja, a jaguar cikkszámuk C2S14737 és C2S14738. A britishparts.co.uk-n 22font + 20% ÁFA darabja, így 106font+szállítás a négy darab. Elkezdtem utánanézni és az olasz gyártó a Maló és 53022 és 53023 -as cikkszámokon lehet ezeket megtalálni a weboldalukon: www.malospa.it .

C2S14738.jpg

Lehetett volna náluk is rendelni, de nem túl jó az olaszom, meg tudom hogy hogy dolgoznak, ellenben találtam egy angol webshopot: http://www.xjkltd.co.uk , ahol  ennek a szilentnek 12font + 20% ÁFA az ára + szállítás. Végül 82 fontot írtak a 4 szilentre a postaköltséggel együtt. (a weboldalukon a postaköltség számoló rossz!) Én már nem erősködtem tovább (Gyanítom, hogy az itthoni márkakereskedés egyetlen szilentet árul ennyiért), de a postaköltségük még így is elég magas, esetleg rendeléskor érdemes megírni nekik, hogy a négy szilent súlya kisebb mint 2kg (1.6kg), így akár levélként is feladható. Nekem szükségem volt már rájuk, mert látható, hogy a segédkeret szilentek nem is eredeti központosítással állnak, hanem egy irányba el vannak már nyúlva, repedve. Egyik ismerősöm Mondejában ugyan ezeket az alkatrészeket (a Mondeoé úgy tudom nem jó az X-Typeba !) már 130.000 km-nél cserélték. A Mondeohoz persze olcsó és könnyen beszerezhető.

- Hátsó lengőkarok és hosszanti lengőkar szilentek: ezekről már régebben írtam, mind beszerezhető könnyen ebayről vagy angol weboldalakról, illetve jórészt újraszilentezhetőek, vagy a lengyel poliuretán weboldalról rendelhető a szilent betét.

Remélem a jó áron nehezen beszerezhető szilentekről írt sorok segítenek másnak is az újítgatásban. Úgy látom hasonló idős autók, hasonló problémákkal terhesek. Amint minden a helyére kerül, írok néhány sort az eredményekről.

 

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://xtype.blog.hu/api/trackback/id/tr405058082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

:)muldör 2013.05.16. 23:52:06

Üdv,

Végignéztem a javítások hosszú sorát... épp most néztem ki egy 3.0 V6 X-type-ot. De most kissé elbizonytalanodtam. A jelenlegi autómmal a 11 év (3 évesen vettem) együttélés során tized ennyi problémám sem volt.
Minden esetre még nem adom fel, szombaton átnézem a kiszemelt Jaget, de tartok tőle, hogy valami drága meglepetés elkerülheti a figyelmem.

:)muldör

Epercsibe 2013.05.17. 07:46:37

Minél drágább, bonyolultabb, jobb úttartású, stb autót akarsz venni, annál több lesz a meghibásodási lehetőség. Az X-Type első futóműve kifejezetten egyszerű, illetve biztos vagyok benne, hogy pl kanyar stabilizátort a te autódon is kellett cserélni.

A fentebb írt első futómű szilent cserék jó része az én bolondériám, pl a nagy pogácsa szilent ne megy tönkre csak kicseréltem poliuretánra, de egyébként mindenki azt mondta, hogy érzésre szerintük jó.

A hátsó futómű az más tészta, abban a lengőkarok egy része és a segédkeret szilentek is ennyi idősen csere érettek lehetnek.

Újra csak azt tudom írni, hogy valamit valamiért, olcsón fenntartható jó futóművű autó szerintem nincs, csak az eladók ,meg az elvakult tulajdonosok (nem emlékszik, mert nem írja listába) szerint létezik. Szerintem.

:)muldör 2013.05.26. 22:17:18

Hello,

Első, kerék oldali gumiharangot keresek a hajtókarhoz. Kezd macskásodni, nem akarom, hogy jobban kiszakadva behordja a retket.
Viszont nem találjuk sehol a cikkszámát, egyik alkatrész programon sem. Volna valami tipped, honnan lehet ezt beszerezni?

Köszi!

:)muldör 2013.05.26. 22:22:54

...vagy nevezzük inkább féltengelynek. :)

Epercsibe 2013.05.27. 06:28:45

Gumiharangot bárhol találsz, mondeo mk3-ra keress. (pl: mondeo st220), vagy gyáriban britishparts.co.uk

Epercsibe 2013.05.27. 06:39:25

Azt elfelejtettem írni, hogy valószínű készletben lesz, zsírral, bilinccsel, de úgy is az kell majd, a bilincs felrakásához szerszám kell.

:)muldör 2013.11.28. 18:12:25

Hello ismét!

Jó régen jártam itt.
Meg van még a gép?

Az enyém eddig nem produkált hibát a vételkor ismert kisebb bajokon kívül, de most elkezdődött és egyre tolakodóbbá válik a kardán vibráció. (minden jaguár fórum egyik kiemelt témája).
A márkaszerviztől kétszer kértem árajánlatot (másodszorra még a service bulletin-t is csatoltam) mindkétszer ígérték, hogy küldik, de semmi egyéb reakció. Majd kértem alkatrész árajánlatot a bulletin-ben felsoroltak szerint, kódokkal, stb, szintén semmi válasz.
Érdekes marketing megközelítés...
Van egy ügyes szerelő barátom aki már sok BMW x-drive-on, Mercedes 4-matic-on és egyebeken túl van. De nem tudom mekkora kihívás vajon az X-type-on ez a probléma. Mire kell odafigyelni a leírtakon kívül? A gyári szerviz utasítások nem mindig megbízhatóak (ez is érdekes, de így van).

Illetve most a nagy hidegben valami nem tetszik neki. Eddig a motor úgy járt mint a doxa, most viszont elkezdett alapjáraton dadogni. Annyira, hogy mikor figyelgettem mi a fene lelte, majdnem leffulladva még a fények is ki-ki aludtak. Na több se kellett a computernek, azóta indításkor írja a DSC system failure hibát. Ahogy olvastam, ezt ilyen "áram kimaradás" is okozhatja.

Hamarosan megy a "szanatóriumba", de hogy honnan szedem össze majd a szükséges alkatrészeket (főleg a vibrációra gondolok) még nem tudom.

Ha esetleg vannak tippjeid, hogy ne ez teljen hónapokba, köszi előre is!

Üdv,
:)muldör

profiamatőr 2013.12.13. 13:39:08

Üdv Muldör!
Bocs a beleszólásért, én csak egy amatőr felhasználó vagyok "x" ügyben, 12 éve...nagyon szeretjük a 3.0 Sport verziót.
Hátha segít - nálam a kardán vibrációjáért a váltóhoz csatlakozásánál lévő 'gumiházas'(?) csapágy volt a ludas, kotyogott a kardán. Én pár éve vettem egy "donort", azon ez (is) még szerencsére rajta volt, így oldódott meg a probléma. Amúgy ezeket a csatlakozó végdarabokat a Jaguar Wien nem árulja külön, csak a tengellyel együtt (cca.6-700€). Van Bécsben egy Jaguar bontó is, lehet, hogy meg kellene nézni... Tel.: +436641630861
2.: gyújtótrafók / gyertya?!
Sok sikert!

:)muldör 2013.12.13. 17:34:11

Üdv,
Dehogy beleszólás, örülök minden információnak, új még az autó a háznál!
Biztos, hogy valami lóg a hajtásláncban, ami excenter forgást okoz és úgy 90 körül elkezdi rázni az autót. (mint a centírozatlan kerék). Nem hinném, hogy kifli lenne a kardán, valószínű, hogy valamilyen, az általad leírthoz hasonló probléma lehet ez is. Csak legyen végre időm, és megnézzük a szerelővel, hogy mit kell beszerezni.
Az utóbbi elég érdekes, és sajnos nem értek az autók lelkéhez eléggé, de az volt furcsa, hogy összefügg a hőmérséklettel. Jó időben tényleg úgy ment mint egy műszer. Illetve feltűnt, hogy gázadáskor változik a világítások fényereje is. Valami fesz-szabályzó, akksi, gyújtó trafó, vagy ezek együttese... csak találgatni tudok, amíg szakember nem látta.

Köszi a tippeket!
:)muldör

:)muldör 2013.12.13. 17:57:46

Egyébként előre kalkuláltam jelentősebb költségekkel a vásárláskor, de azért vagyok szomorú, hogy nem tudom (főleg idő és információ híján) megoldani a problémákat. Pedig nagyon megszerettem a rövid idő alatt is, ami a javára írható, mert nagyon kritikus (ár-érték szempont) vagyok az autókkal és minden gépezettel szemben.
Szubjektív, de szerintem kifejezetten szép, olyan forma, ami nem évül el. 20 év múlva is szép lesz. És tetszik, ahogy viselkedik az úton. Kényelmes, nem ideges, mint egy kihegyezettebb sport autó, de meg van benne a kellő agresszivitás, amikor éppen szeretném. És egy ugyanilyen korú, felszereltségű BMW 330 több mint 2x ennyi lett volna, még lelakottabb állapotban is. Talán annyival nem jobb.
Remélem, több örömet okoz majd, mint gondot.

THONY 2014.06.13. 17:25:08

Sziasztok!
Most venném meg a kis Jaguar X-typeom, jó lenne tudni hogy vannak e kisebb szervizek,illetve emberek akik foglalkoznak velük elérhető árban. Eddig, hozzá voltam szokva a szakaszervíz árakhoz, de a Jaguár üti a Saab, és a BMW-t és nem látok más lehetőséget sajnos! Egy olaj csere nekem 100 ezerért elég soknak tűnik...

Köszönöm a segítségetek,
mailem: can_axecollony@yahoo.ca

Thony

Don Norberto 2015.03.31. 20:51:20

@profiamatőr: Szia! Nekem a kuplung felengedéskor klattyog nagyon a kardán. Lehet, hogy ez a gumiházas csapágy miatt van? Hol lehet beszerzni, csak Bécsben? Netán van hozzá C2S szám valahol ami szerint rendelni lehet? Köszi a választ! :)

ÉÁkos 2015.12.04. 10:42:28

Szia!
Gratulálok a részletes bloghoz!
2004-es 2.0 dízel X-typom van. Azt esetleg tudod, hogy az első futóműben a csonkállvány, kerékagy, csapágy jó-e a Mondeóé, vagy sem?

Kercerece 2015.12.04. 15:03:32

Szia Ákos,

A kerékcsapágy biztosan ugyan az. A helyedben a többire rákeresnék a unixtrade, bardiauto webes katalógusokban és a ruville, bilstein -nél, ha a cikkszám azonos vagy egymás helyettesító termékei akkor mindegy melyiket veszed meg.

Szerintem egyébként ugyan az lesz a dízelnél minden az első futóműben.

Üdv,
István

ÉÁkos 2015.12.08. 20:33:08

Szia István!
Köszi a választ, végül szerencsére csak csapágycsere lett belőle, annak beszerzésével nem volt gond.
A csonkállvány szerintem különböző, mert a webes katalógusokban, ebay-en nem írják, hogy mindkettőhöz jó lenne.
Illetve itt egy érdekes írás az x-type-ról, ha jól gondolom, akkor a knuckle angolul a csonkállvány, és azt írja ezt a jobb úttartás miatt a Jaguár mérnökei áttervezték:
www.caranddriver.com/reviews/2002-jaguar-x-type-first-drive-review-1

Viszont ha már beszélgetünk, a neten sok fórum szól a "DSC failure" hibaüzenetről. Neked ezzel van tapasztalatod, mi okozhatja? Néha indítás után hoszabb állás után és/vagy hidegben pár másodpercig kiírja nekem.
Üdv,
Ákos

Kercerece 2015.12.12. 11:26:41

Szia Ákos,

Köszi az infókat én is csak tanulom azokat a dolgokat, amivel még nem kellett foglalkoznom. Egyébként az autós újságírók is néha hibáznak, főleg ha új autóról kell írniuk, amivel még nincs tapasztalat.

Itt a Mondeo (másoktól elnézést, gondolom kb 30 napig lesz még elérhető ebayen):

www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-MK3-ST220-COMPLETE-FRONT-SUSPENSION-HUBS-ABS-SENSORS-SPRINGS-KNUCKLE-/361447790247?hash=item5427f796a7:g:7bAAAOxy7nNTP~rm

És az X-Type:

www.ebay.co.uk/itm/JAGUAR-X-TYPE-SALOON-AND-ESTATE-FRONT-SUSPENSION-VERTICAL-LINK-RH-PART-C2S46813-/251745492628?fits=Car+Make%3AJaguar%7CModel%3AX-Type&hash=item3a9d335e94:g:TRkAAOSwQJhUgguO

gyanúsan hasonlóak. Az biztos hogy úttartásban elöl nincs különbség a kettő között, esetleg 1-2 apróság pl furat lehet máshol rajta, bár a fenti fotók alapján még azokból is minden úgy tűnik a helyén.

A DSC failure-el én 1-2 alkalommal találkoztam, de ha ilyen üzenetet kapnék, csak indításkor, akkor nem foglalkoznék vele, indításkor pl alacsony feszültség okozhatja (gyengülő aksi) vagy az ECU/CAN bus pillanatnyi leterheltsége. Ha a hiba menet közben jönne be vagy fennmaradna indítás után, akkor a kapcsolódó szenzorok és csatlakozóik, kábeleik felé néznék szét; ABS jeladók, dőlés/elfordulás érzékelő. Ezek után jönne az ECU csatlakozója, végül khm csak félve írom, mert ördögöt sose fessünk... az ECU hiba (csere) lehetősége, de legnagyobb esélye mindíg a kosznak, víznek kitett pontok meghibásodásának lenne, ezek pedig az érzékelők és csaltakozóik a DSC-nél. Mindenesetre Te ettől nyugodtan alhatsz.
süti beállítások módosítása