Az X-Type elég egyszerű első futóművet kapott, egy lengőkaros MacPherson. Nem áll ezzel egyedül a kis prémiumok szegmensében, ott van például azonnal a BMW 3-as sorozata. Egy Honda Accord, Mazda6 vagy Alfa 156 igényesebb első futóművel van felszerelve, bár azoknál az elsőkerék hajtásnál ez lényegesebb is. Az egyszerűségnek megvan az előnye a rosszabb úttartás ellenére; kevés alkatrészből áll és azok is viszonylag tartósak. Nem szereténk más márkákkal példálozni, de például az Audi A4 közismerten nem a tartós szilentjeiről híres és az Fiat/Alfa/Lancia lengőkarok is eléggé alulméretezettek a Mondeo/X-Typehoz képest bár az áruk azonos, nálam a Lybrámnál 1-2 évente folyamatosan cserélni kellett. Ebben az X-Typeban az első lengőkarok még az eredetiek, de a cseréjük erősen időszerűnek látszik, kézzel megmozgatható a kerék.
A fotón a nagy kerek gumis szilent a hátsó, ez az ami szerintem a leggyengébb láncszem. A legtöbb hasonló futóműves autónál ez a hátsó szilent jóval kisebb és a kikönnyített része is apróbb, kevesebb mozgást engedve.
Sokan sokfélét tartanak a Fordról mint márkáról, de ha megnézzük például ezt a lengőkart; először is nagyon tartós darab, emellett a két szilent és gömbfej is leszerelhető és külön-külön is kapni. Ennél jobbra szerintem nehéz lett volna ezt az alkatrészt tervezni, leszámítva (szerintem) a hátsó pogácsa mértetét.
A powerflex ( www.powerflex.co.uk ) Ford Mondeohoz gyártja jóval keményebb poliuretánból ami természetesen nekünk is jó, bár a powerflex katalógus típus szerint nem hozza az X-Typeot.
Ennek a fotóján jól látszik, hogy ebben bizony nincs kikönnyített rész és maga a poliuretán is 30%-al keményebb, mintha tömör gumipogácsa lenne, így összességében ez nagyságrendi ugrás. Mindezek ellenére szerintem nem lehet annyira rázós ezzel sem az autó, mert a futómű segédkeretnek is vannak rezgéselnyelő gumipogácsái.
Időközben találtam olcsóbban is, a superflex cég gyárt komplett első lengőkar készletet, harmadáért, mint a powerflex.
http://www.superflex.co.uk/proddetail.php?prod=SF151-2259KSS
Ha jól értelmezem az ábrát, akkor a segédkeret szilentje is benne van a két lengőkar szilenten kívül, ráadásul egyben, mind a két oldalra. A szilentek Shore keménységét nem sikerült az oldalon kiderítenem, a gyári gumi kb 60-65-ös, ők pedig 70-95-ös tartományban gyártanak.
UPDATE:
a superflex oldaláról eltűnt a szilent. Ellenben a floflex-től meg lehet rendelni az első lengőkar szilentjeit, ShoreA 80-as keménységben. A teljes készlet a két oldalra 54font. A sales@floflex.co.uk -n keresztül lehet rendelni, illetve néha az ebayen is feltűnik. A floflex szilent szerencsére egybe öntött, mint az eredeti gyári, így nem megy bele a por, szerintem a powerflexnél probléma lehet az, hogy két darabból áll.
Berakom a gyárit egyenlőre és ha gyors szlalomos terhelésváltáskor továbbra is marad némi bizonytalanság, akkor lehet hogy ki fogom próbálni a superflexet vagy a powerflexet. Sajnos a poliuretán szilentek drágák, bele kell őket buherálni a lengőkarba és nem tudom hogy megérik e az árukat.
A lengőkarokat nem a Jaguartól vettem, hanem Mondeo alkatrészek. Több cég is gyárt a Mondeo-hoz, teljesen azonos a Jaguaréval. A britishpartson azonos áron lehet kapni a Jaguarét, mint itthon a Unixtrade-nél a Mondeoét vettem (2db 44eFt). A szállítás díja és ideje miatt egyszerűbb volt itthon megvenni. Nincs külön a sport és a normál futóműhöz. Valamelyik autós újságíró (nem emlékszem pontosan hol) azt írta, hogy az X-Type sport verzió szilentjei keményebbek. Ez nem igaz, minden szilent megegyezik a normál futóművesével és a Mondeoéval. A sport és a normál futómű közötti egyetlen, de lényeges különség az, hogy a Bilstein B4-es lengéscsillapítók és rugók 10-20%-al keményebbre vannak hangolva. Ez alapjaiban megváltoztatja a futómű viselkedését, sokkal sportosabb lesz, de nekem az a véleményem, hogy a hátsó nagy gumi pogácsa szilent túl puha a sportosabb csillapításhoz és erre írhatták azt AutoBild-ben, hogy kásás a kormányzás.
A cserénél egy lépésre kell előre felkészülni. A DSC-s autóknál a bal lengőkaron van a dőlésszög érzékelő vége, rászegecselve. Szétszedés előtt az új lengőkaron lévő 3 furatba (a lengókar fotóján a unixos matricától balra látni) bele kell próbálni, van e otthon megfelelő popszegecs és szegecsbehúzó. Emellett esetleg egy flex sem árt, ha a kerékagy alatti gömbfej nem akar engedni.
A csere lépései:
1) Mind a két oldalon egyszerre kell az autót megemelni és mind a két kereket egyszerre levenni. Ha az egyik oldal a földön van, akkor a kanyarstabilizátor rúd feszíteni fogja a levegőben lévő oldalt és lehetetlen az új lengőkart visszarakni.
2) A bal lengőkarról le kell fúrni a három szegecset
3) A lengőkarokat könnyű kicsavarozni, a kerékagynál alul 18-as csavar és T55-ös torx van a két oldalon. Ha berohadt a keresztcsavar, akkor nem szabad nagyon ütögetni, hanem a torx felöl kell megcsavarni és olajsprézni, amíg kis ütésekkel ki nem csúszik.
4) A két szilent csavarjai könnyen kicsavarhatók, visszarakni 90Nm + 60° -al kell majd
5) Ahhoz, hogy a lengőkar gömbfejét ki lehessen fűzni, a futómű segédkeretét ki kell lazítani (erről az osztómű kiszerelésnél írtam) és lentebb engedni. Az a baj ezzel, hogy ha teljesen lelazítja az ember, akkor visszacsavarozás előtt újra be kellene állítani, az meg szakértelmet igényel. Így én csak hátul mertem kilazítani és elöl nem. A JTIS ennél a lépésnél elfelejti leírni az az igen fontos tényt, hogy nem árt a kormányművet a kormányoszlopról lekötni mielőtt a segédkeretet (és így a kormányművet) lentebb engedjük. A kormányművet a pedáloknál lehet székötni és a régi csavart gondolkodás nélkül cserélni, összecsavarni 30Nm körüli nyomatékkal kell.
6) A lengőkar gömbfejének ezután könnyen ki kell csúsznia a kerékagynál. Ha kimozdul a csapszeg, de nem akar kijönni, mert feszül, akkor legegyszerűbb a legvékonyabb részen kettéflexelni a lengőkart. A gumipogácsa csavarja ki fog férni, csak úgy kell csavarni a lengőkart, hogy kiférjen ferdén. Értelemszerűen visszafelé is ugyan ebből a pózból kell kezdeni az új lengőkar berakását.
7) A visszarakás embert próbáló, nem árt 1-2 csavarhúzó, pajszer. Először a gömbfejet kell a kerékagynál összekötni (az új gömbfejet nem szabad feszítgetni, ütögetni, könnyen be kell csúsznia ha jó a szög), második a gumipogácsa, ennél én a kerékegyat alulról megemeltem egy emelővel, vigyázva, hogy az első szilenbe be legyen dugva egy csavarhúzó, nehogy szétugorjon a futómű a rugóertőtől. Legutoljára pedig az első szilent csavar.
8) A DSC dőlésszög érzékelőjét vissza kell szegecselni, tehát 3 db popszegecset és szegecs behúzót (olyat ami odafér a féltengelytől) érdemes előre keríteni.
A két lengőkar cseréje nekem sokkal tovább tartott mint amennyire számítottam; kb 6 órát. A beszorult kerékagy alatti gömbfejjel például sok idő elment, amíg eszembe jutott, hogy a régit miért ne flexelhetném szét ha már mozog a helyén ( íme :) ):
illetve az új szilentek csavarjainak a helyzetbe hozását is elsőre nem könnyű kidolgozni.
A lengőkarok cseréje után kötelező a futómű állítás.
A fenti bejegyzés óta eltelt 1-2 nap, az autó eleje nagyon precíz lett, de a szalompálya azonban nem a kedvencem még mindíg. Ha valaki kipróbálta a lengőkar hátsó gumipogácsája helyett a powerflex szilentet, akár Ford Mondeo MK3-nál, akár X-Typeban és olvassa ezt a blogot, kérem írja le mit tapasztalt. Én már nem nyúlok hozzá többet :), egy napom elment így is a cserével.