X-Type szereljük együtt

Megvettem második Jaguar X-Typeomat, remélem a blog nagyon rövid lesz, soha nem kell majd javítgatni és nem fogok sokat írni róla :).

Friss topikok

  • fényECSet: nagyraértékelhető leírás. Azt kérdezném hogy hol vetted a szívósor tömítést? (2019.03.01. 18:03) Szívósor tömítés és gyertya csere
  • Kercerece: Szia Ákos, Köszi az infókat én is csak tanulom azokat a dolgokat, amivel még nem kellett foglalko... (2015.12.12. 11:26) X-Type a futómű szilentekről
  • Don Norberto: Mi ma nem tudtunk visszatölteni kellő mennyiségű olajat, bár igaz, hogy csapunk nem volt, csak old... (2015.03.31. 20:40) 4x4 osztómű olajcsere
  • HZS2: Szia nekem is ez a problémám megoldódott már nálad ? A szervízbe rá rakták gépre semmit sem mutato... (2014.04.16. 09:37) V6 hengersorok számozása
  • Jaguar3.0: Hello! Brit szigeteken elek es fel eve vettem egy 2001 ben gyartott 3.0 v6 benzines automata spor... (2013.10.31. 13:45) Termosztát, visszapillantó tükör motor

Linkblog

Első lengőkarok cseréje

2011.02.01. 17:35 Epercsibe

  Az X-Type elég egyszerű első futóművet kapott, egy lengőkaros MacPherson. Nem áll ezzel egyedül a kis prémiumok szegmensében, ott van például azonnal a BMW 3-as sorozata. Egy Honda Accord, Mazda6 vagy Alfa 156 igényesebb első futóművel van felszerelve, bár azoknál az elsőkerék hajtásnál ez lényegesebb is. Az egyszerűségnek megvan az előnye a rosszabb úttartás ellenére; kevés alkatrészből áll és azok is viszonylag tartósak. Nem szereténk más márkákkal példálozni, de például az Audi A4 közismerten nem a tartós szilentjeiről híres és az Fiat/Alfa/Lancia lengőkarok is eléggé alulméretezettek a Mondeo/X-Typehoz képest bár az áruk azonos, nálam a Lybrámnál 1-2 évente folyamatosan cserélni kellett. Ebben az X-Typeban az első lengőkarok még az eredetiek, de a cseréjük erősen időszerűnek látszik, kézzel megmozgatható a kerék.

 

 

 

 A fotón a nagy kerek gumis szilent a hátsó, ez az ami szerintem a leggyengébb láncszem. A legtöbb hasonló futóműves autónál ez a hátsó szilent jóval kisebb és a kikönnyített része is apróbb, kevesebb mozgást engedve. 

 

  Sokan sokfélét tartanak a Fordról mint márkáról, de ha megnézzük például ezt a lengőkart; először is nagyon tartós darab, emellett a két szilent és gömbfej is leszerelhető és külön-külön is kapni. Ennél jobbra szerintem nehéz lett volna ezt az alkatrészt tervezni, leszámítva (szerintem) a hátsó pogácsa mértetét.

 

 

  A powerflex ( www.powerflex.co.uk ) Ford Mondeohoz gyártja jóval keményebb poliuretánból ami természetesen nekünk is jó, bár a powerflex katalógus típus szerint nem hozza az X-Typeot.

 

 

  Ennek a fotóján jól látszik, hogy ebben bizony nincs kikönnyített rész és maga a poliuretán is 30%-al keményebb, mintha tömör gumipogácsa lenne, így összességében ez nagyságrendi ugrás. Mindezek ellenére szerintem nem lehet annyira rázós ezzel sem az autó, mert a futómű segédkeretnek is vannak rezgéselnyelő gumipogácsái.

 

 

 

  Időközben találtam olcsóbban is, a superflex cég gyárt komplett első lengőkar készletet, harmadáért, mint a powerflex.

http://www.superflex.co.uk/proddetail.php?prod=SF151-2259KSS

  Ha jól értelmezem az ábrát, akkor a segédkeret szilentje is benne van a két lengőkar szilenten kívül, ráadásul egyben, mind a két oldalra. A szilentek Shore keménységét nem sikerült az oldalon kiderítenem, a gyári gumi kb 60-65-ös, ők pedig 70-95-ös tartományban gyártanak.

UPDATE:

a superflex oldaláról eltűnt a szilent. Ellenben a floflex-től meg lehet rendelni az első lengőkar szilentjeit, ShoreA 80-as keménységben. A teljes készlet a két oldalra 54font. A sales@floflex.co.uk -n keresztül lehet rendelni, illetve néha az ebayen is feltűnik. A floflex szilent szerencsére egybe öntött, mint az eredeti gyári, így nem megy bele a por, szerintem a powerflexnél probléma lehet az, hogy két darabból áll.

  Berakom a gyárit egyenlőre és ha gyors szlalomos terhelésváltáskor továbbra is marad némi bizonytalanság, akkor lehet hogy ki fogom próbálni a superflexet vagy a powerflexet. Sajnos a poliuretán szilentek drágák, bele kell őket buherálni a lengőkarba és nem tudom hogy megérik e az árukat.

  A lengőkarokat nem a Jaguartól vettem, hanem Mondeo alkatrészek. Több cég is gyárt a Mondeo-hoz, teljesen azonos a Jaguaréval. A britishpartson azonos áron lehet kapni a Jaguarét, mint itthon a Unixtrade-nél a Mondeoét vettem (2db 44eFt). A szállítás díja és ideje miatt egyszerűbb volt itthon megvenni. Nincs külön a sport és a normál futóműhöz. Valamelyik autós újságíró (nem emlékszem pontosan hol) azt írta, hogy az X-Type sport verzió szilentjei keményebbek. Ez nem igaz, minden szilent megegyezik a normál futóművesével és a Mondeoéval. A sport és a normál futómű közötti egyetlen, de lényeges különség az, hogy a Bilstein B4-es lengéscsillapítók és rugók 10-20%-al keményebbre vannak hangolva. Ez alapjaiban megváltoztatja a futómű viselkedését, sokkal sportosabb lesz, de nekem az a véleményem, hogy a hátsó nagy gumi pogácsa szilent túl puha a sportosabb csillapításhoz és erre írhatták azt AutoBild-ben, hogy kásás a kormányzás.

  A cserénél egy lépésre kell előre felkészülni. A DSC-s autóknál a bal lengőkaron van a dőlésszög érzékelő vége, rászegecselve. Szétszedés előtt az új lengőkaron lévő 3 furatba (a lengókar fotóján a unixos matricától balra látni) bele kell próbálni, van e otthon megfelelő popszegecs és szegecsbehúzó. Emellett esetleg egy flex sem árt, ha a kerékagy alatti gömbfej nem akar engedni.

A csere lépései:


1) Mind a két oldalon egyszerre kell az autót megemelni és mind a két kereket egyszerre levenni. Ha az egyik oldal a földön van, akkor a kanyarstabilizátor rúd feszíteni fogja a levegőben lévő oldalt és lehetetlen az új lengőkart visszarakni.
2) A bal lengőkarról le kell fúrni a három szegecset
3) A lengőkarokat könnyű kicsavarozni, a kerékagynál alul 18-as csavar és T55-ös torx van a két oldalon. Ha berohadt a keresztcsavar, akkor nem szabad nagyon ütögetni, hanem a torx felöl kell megcsavarni és olajsprézni, amíg kis ütésekkel ki nem csúszik.
4) A két szilent csavarjai könnyen kicsavarhatók, visszarakni 90Nm + 60° -al kell majd
5) Ahhoz, hogy a lengőkar gömbfejét ki lehessen fűzni, a futómű segédkeretét ki kell lazítani (erről az osztómű kiszerelésnél írtam) és lentebb engedni. Az a baj ezzel, hogy ha teljesen lelazítja az ember, akkor visszacsavarozás előtt újra be kellene állítani, az meg szakértelmet igényel. Így én csak hátul mertem kilazítani és elöl nem. A JTIS ennél a lépésnél elfelejti leírni az az igen fontos tényt, hogy nem árt a kormányművet a kormányoszlopról lekötni mielőtt a segédkeretet (és így a kormányművet) lentebb engedjük. A kormányművet a pedáloknál lehet székötni és a régi csavart gondolkodás nélkül cserélni, összecsavarni 30Nm körüli nyomatékkal kell.
6) A lengőkar gömbfejének ezután könnyen ki kell csúsznia a kerékagynál. Ha kimozdul a csapszeg, de nem akar kijönni, mert feszül, akkor legegyszerűbb a legvékonyabb részen kettéflexelni a lengőkart. A gumipogácsa csavarja ki fog férni, csak úgy kell csavarni a lengőkart, hogy kiférjen ferdén. Értelemszerűen visszafelé is ugyan ebből a pózból kell kezdeni az új lengőkar berakását.

7) A visszarakás embert próbáló, nem árt 1-2 csavarhúzó, pajszer. Először a gömbfejet kell a kerékagynál összekötni (az új gömbfejet nem szabad feszítgetni, ütögetni, könnyen be kell csúsznia ha jó a szög), második a gumipogácsa, ennél én a kerékegyat alulról megemeltem egy emelővel, vigyázva, hogy az első szilenbe be legyen dugva egy csavarhúzó, nehogy szétugorjon a futómű a rugóertőtől. Legutoljára pedig az első szilent csavar.

8) A DSC dőlésszög érzékelőjét vissza kell szegecselni, tehát 3 db popszegecset és szegecs behúzót (olyat ami odafér a féltengelytől) érdemes előre keríteni.

A két lengőkar cseréje nekem sokkal tovább tartott mint amennyire számítottam; kb 6 órát. A beszorult kerékagy alatti gömbfejjel például sok idő elment, amíg eszembe jutott, hogy a régit miért ne flexelhetném szét ha már mozog a helyén ( íme :) ):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

illetve az új szilentek csavarjainak a helyzetbe hozását is elsőre nem könnyű kidolgozni.

 

A lengőkarok cseréje után kötelező a futómű állítás.

 

  A fenti bejegyzés óta eltelt 1-2 nap, az autó eleje nagyon precíz lett, de a szalompálya azonban nem a kedvencem még mindíg. Ha valaki kipróbálta a lengőkar hátsó gumipogácsája helyett a powerflex szilentet, akár Ford Mondeo MK3-nál, akár X-Typeban és olvassa ezt a blogot, kérem írja le mit tapasztalt. Én már nem nyúlok hozzá többet :), egy napom elment így is a cserével.

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://xtype.blog.hu/api/trackback/id/tr892631290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Huli27 2011.09.17. 10:02:53

Kedves Epercsibe!

Látom, hogy nagyon benne vagy az X-Type szerelésben. Nemrég vettem egy V6-ost én is, bár az enyém 2.1-es csak.
Azt tudom, hogy sokminden egyezik a mondeóval, a hátsó futómű mennyire ugyanaz, vagy jaguár? ( lengőkar, szilent, lengéscsillapító, kerékcsapágy. Valami lóg a hátuljában, de még nem tudtam megnézni pontosan melyik darabja.
Előre is köszi a segítséget, üdv: Huli

Epercsibe 2011.09.19. 08:09:41

A jó hír az, hogy a nehezebb autók futóművét kaptad Te is, kvázi tartós.

Hátul az MK3-as kombi futóműve van jórészt, de nem 100%-ban.

A lemez lengőkar ugyan az, de azt ki lehet szilenteztetni. A stab kutyacsontok is megegyeznek és filléres tételek. A lengéscsillapítók bekötése felül más, különben ugyan az a Bilstein B4 lenne de így nem kompatibilis. A vezető karok is azonosak, viszont a hosszanti lengőkar ami a kerékagyat tartja, annak a szilentjeire nem esküszöm. A stabilizátor rúd szilentjei viszont biztosan nem MK3-as.

Ha hátul felújítassz:
- Az egészet szedd szét, és kötve nézd át és mindent egyben csinálj meg, különben a rossz maradék az új jókat is szétveri (ami pl előre hátra tart szilent, az oldalirányú erőre kiszakad, ha az oldalirányú tartó mozog).
- A vezető karok és a lemez lengőkar szilentjeit Kispesten a Pákozd utcában ki tudják szilentezni, szintúgy a lengéscsillapítók bekötéseit.
- A britishparts.co.uk -n mindent megkapsz viszonylag olcsón, eredetiben is, pl a kerékagyat tartó lengőkar szilentjei eredetiben sem drágák és nyilván sokkal jobban elnyelik a rezgést, mint a fixre öntött pogácsa, amit újraszilentezéskor kapsz. A vezető karok (control arm) viszont drágák, azokat én inkább újraszilenteztettem.

Ha engem kérdezel, akkor még goodridge teflon-acél fékcsöveket is felraknék előre-hátra, hogy a fékpedál felkeményedjen. Kb 18eFt a 4 db, szállítással ebay.co.uk -ről.

sok sikert a felújításhoz!

Huli 2011.09.19. 17:27:14

Köszönöm szépen, ez nagyon jó hír. Közben kiderült az alsó kutyacsontom külső szilentje van elszakadva azért bír egy kicsit lógni a kerék. A többi jónak tűnik, de ahogy tanácsoltad, szétszedem és átnézem mindet. Egy füst alatt legyen meg csak menni kelljen vele aztán.

üdv: Huli

Epercsibe 2011.09.19. 18:31:42

@Huli: Szia,

Ha az alsó vezető karra gondolsz, aminek az egyik vége szilent, a másik egy gömbfej, akkor nézd át tényleg az egészet, mert az a szilent akkor megy gyorsan tönkre (vagy a kortól...), ha a hosszanti, kerékagyat tartó lengőkar két szilentje szakadt és az autó hosszirányában mozog,ezért a mozgására keresztirányú szilentek oldalról kapnak terhelést. Annak a vezető karnak a gömbfej oldala nem javítható, de sokszor csak a gumiszilent megy tönkre, különben kb 20eFt az egész újonnan.

Ha szétkötöd a futóművet, akkor ott minden világosan látszik ebből.

Huli 2011.09.29. 20:13:25

Szia!

Sikerült a mutatvány, csak az az egy szilent volt rossz, elöregedett szegény, a többi teljesen egészséges. Örülök nagyon. Ja és megúsztam 4600 Ft-ból a két szilent cserét. :)

Vettem közben bőrtisztítós és bőrápolót, kipróbálom. Te használsz valamit az ülésekre?

Epercsibe 2011.09.30. 07:55:23

@Huli: Szia,

A Maxolen cég bőrápolóját használom, azt hiszem csak típus száma van, ha jól emlékszem "40". Ebből a legkisebb kiszerelés literes (kb 5000-6000Ft/L), ami évekig elég. Egyik haverom a gyógyszertári paraffinolajra esküszik, ami a bőrápolók összetevője is. Olcsó és '97-es Alfában nagyon szép a bőr tőle. Bármi jobb annál, mintha semmi sem hidratálja. A kézkrémek se rosszak, de az illatanyagok benne a vevőnek készülnek, nem a bőrnek, roncsolják a bőrt.

Huli 2012.01.20. 13:11:14

@Epercsibe: Hosszú idő után, végre sikerült a tisztítás, elég szép lett, bár a repedések sajnos már nem tüntethetők el. Tiéd jól szuperál? Mostanában ritkábbak a bejegyzéseid. Enyémen lett egy furcsa jelenség, most, hogy bejött a hideg, elkezd párásodni amikor bemelegszik és elkezdek fűteni. Ha a klímát rádobom leviszi, amint leveszem újra teljesen párás az összes ablak. Utána kérdeztem már a szervízben , azt mondták van ilyen ha a kondenzvíz tálca eltömődik, ott tárolja a vizet és azt fújja vissza a fűtésen keresztül. Állítólag brutál nagy meló a tisztítás. Ahogy Te is írtad korábban "gyári utasítás: szedjük szét az egész autót" :D
Neked ilyen nem volt még? Valamikor nekiállok és megpróbálom kibontani és kitisztítani, ha sikerül leírom majd a menetét. üdv: Huli

Epercsibe 2012.01.20. 15:45:45

@Huli:

Szia,

Hát mostanában minden működik a kocsin, nincs miről írnom :). Ha épp lenne felesleges pénzem, akkor van a piacon egy 2008-as XJ, no arra csorgatom a nyálam. A baj csak az, hogy amit az X-Typeba fektettem, annak vissza kellene jönnie először, nem lenne rentábilis a hitelen csere.

Párásodik ? Az X-Typera nem jellemző. Szerintem pollenszűrő csere. Az ablaktörlő lapátok alatti műanyag alatt van. Lehet sosem cserélték még. Elsőre azt nézném meg. Nem könnyű cserélni, ha az ablaktörlő lapátok be vannak rohadva és nem tudod őket lehúzni (a leszedésük nélkül nem tudod levenni a műanyag borítást). Lehúzáshoz csapágylehúzót használj, de óvatosan (fennhagyott anyával), nehogy a csapágylehúzó tönkretegye az ablakörlő tengelyen a menetet.

Sok sikert !

I.
süti beállítások módosítása