X-Type szereljük együtt

Megvettem második Jaguar X-Typeomat, remélem a blog nagyon rövid lesz, soha nem kell majd javítgatni és nem fogok sokat írni róla :).

Friss topikok

  • fényECSet: nagyraértékelhető leírás. Azt kérdezném hogy hol vetted a szívósor tömítést? (2019.03.01. 18:03) Szívósor tömítés és gyertya csere
  • Kercerece: Szia Ákos, Köszi az infókat én is csak tanulom azokat a dolgokat, amivel még nem kellett foglalko... (2015.12.12. 11:26) X-Type a futómű szilentekről
  • Don Norberto: Mi ma nem tudtunk visszatölteni kellő mennyiségű olajat, bár igaz, hogy csapunk nem volt, csak old... (2015.03.31. 20:40) 4x4 osztómű olajcsere
  • HZS2: Szia nekem is ez a problémám megoldódott már nálad ? A szervízbe rá rakták gépre semmit sem mutato... (2014.04.16. 09:37) V6 hengersorok számozása
  • Jaguar3.0: Hello! Brit szigeteken elek es fel eve vettem egy 2001 ben gyartott 3.0 v6 benzines automata spor... (2013.10.31. 13:45) Termosztát, visszapillantó tükör motor

Linkblog

Fékhatást javítani ?

2010.08.21. 14:40 Epercsibe

 A féktárcsák és betétek beszerzéséhez elkezdtem átolvasni a különböző tuning oldalakat és a többi X-Type tulajdonos tapasztalatait. Alapvetően az X-Type fékei érzésre túl puhák. Nagy sebességről is lehet vele nagyot fékezni, de valahogy nem hozza azt a sportos, harapós érzést, amit például a Lybrám kitűnő fékrendszere tud.

 

 A fékrendszer BOSCH, azonos a Ford Mondeoban használttal. A féktárcsák méretei is, a fékbetétekre nem esküdnék meg. Ez a méretbeli azonosság jól jön, például ha a gyári tárcsákat akarnám rárakni, azok marha olcsók a méretükhöz képest, kb 10eFt/db. 

 

  Az angolok esküsznek a helyi EBC fékbetétekre és tárcsákra a gyári helyett. Amíg ideér hozzánk, szépen felhízik az áruk és egyedi szállításban a postaköltség miatt nem olcsó. Ahogy alaposabban utánaolvastam, nagyon sok negatívumot is leírnak az EBC-ről azok, akik nem csak eladni akarják, hanem már tényleg használták is. Volt akinél levált a green fékbetét hátlapjáról a fékbetét anyaga, volt akinek a gyári tárcsáit szennyezte be valahogy, amitől kettő is behullámosodott, volt aki meg egyszerűen nem ért el vele javulást. Az X-Type gyári betéteit például a green betétek alá sorolják picit, de jelentős javulást csak a red-el ígér az EBC.

 

Sajnos sehol sem találtam jó féktárcsa és fékbetét összehasonlító teszteket, pedig nagy szükség lenne rájuk.

 

 A lyuggatott tárcsákról sokan azt írják hogy eltörik (konkrétan Zimmerrman-ból két ilyen tulaj a fórumokon) és akkor nagy a baj, a martról pedig hogy megeszi a betétet. Ami biztosan előny, az a bevonatolás. Igaz, hogy a fékfelületen lekopik, de a többi részt, főként a hűtő üregeket védi a rozsásodástól. Elsőnek a Brembo Max tárcsák tűntek szimpatikusnak, de abból nem találtam Mondeo/X-Type méretet. Ekkora felelőtlenség, egy ilyen gyakori típusra nem gyártani :)

 

 Egyenlőre úgy néz ki az ATE-nak hiszek és ATE PowerDisc kerül az autóra előre, ez mart mintás, hátulra pedig sima ATE, mivel a Mondeo/X-Type 280mm-es méretben nincs powerdisc hátra. Úgy látszik a Mondeo mégsem népautó :). Mindehhez pedig a hozzá tartozó ATE betétek. Ha kipróbáltam, megírom hogy jobb e a gyárinál.

 

 Ezt az ATE dolgot updatelnem is kell. Addig addig túrtam a német fórumokat (amíg jön a messzi Angliából az osztóművem, addig ráérek), amíg az szűrődött le, hogy mindenki várt valami csodát a Powerdisctől, de az sajnos nem jött el. Így tovább túrtam, olvastam. Most az ATE-ből kigyógyulva, a következőket találtam;

 

  - Fékbetétből a Black Diamond "Predator" az összes hozzáértő oldalon, fórumon nagyon jól szerepelt. Ott ahol az EBC green 3.5, red 4 -es átlagot ért el a vélemények alapján, a Black Diamondnak ez a betéte ott is 5-ös.

  - A féktárcsa; itt a black diamond tárcsák 3.5-5 -ös átlagokat futottak, a Nitrac márka viszont minden fórumon megkérdőjelezhetetlen 5-ös maximummal fut. A baj csak az, hogy az árak is így nőnek. Találtam viszont egy márkát, akik feltűnően azonosat gyártanak a Nitrac-al. Írtam nekik, van egy olyan érzésem hogy a két cég azonos és ugyan azt lehet olcsóbban is kapni, a válaszból talán kiderül. Amit még márkában a Nitrac elé helyeztek az a Tar-Ox. A Tar-Ox márkával csak az a baj, hogy már veszettül drága, a polgárnak, aki nem versenysporthoz építi a járművét (kb 70eFt/tárcsa). Nekik van egyébként 10 dugattyús fékrendszerük is X-Typehoz, a teljes átépítés anyagára kb 1 millió Ft :)... ami még érdekes, hogy az általam jónak gonolt Brembo márkát sehol sem jegyezték, ahol meg mégis kapni, ott rendesen lehúzták.

 

  Ami még tanulságos, a sok túrás közben az Alibaba.com -on megtaláltam több márka termékeit. Az alibaba az a hely, ahol a kínai, indiai stb gyárak összejönnek a nyugati világ nagykereskedőivel/vállalataival. Itt tehát látszik a tárcsák gyártási ára. Ha valaki egy típusból 50-100db-ot rendel, akkor az előállítási ára 1.000-10.000 Ft között van. A 10.000Ft-os tárcsa az már az, ami mire ideér, 1-2 jónevű márka bedobozolja és 40.000 Ft lesz. Sosem sokalltam ha egy márkanév jól eladja magát, de azért vám, áfa, kisker, nagyker árrés ide vagy oda, legalább 300%-os haszon kereskedelmen, miközben a kínai valami apróért izzad az eszterga mögött és termel, szóval az egy kicsit sok.

 

 Találtam 1-2 megjegyzést még a fékcsövekre, de úgy látszik, a kevésbé nyúlós acélcsövesek folyamatos odafigyelést igényelnek. Mivel használni is szeretném az autót nem csak nézegetni, ezért a fékcsövekhez nem nyúlok egyenlőre.

 

 Végigolvastam egy fórumot a féknyergek cseréjéről. Ebből azt szűrtem le, hogy a DSC-t használó autókhoz nagyon nem szabad ennyire hozzányúlni. A DSC nem számol semmit abban a vészterhes pillanatban, hanem az előre beleírt táblázatok alapján tartja íven az autót. Ez egy zárt szabályozási kör. Ha a szabályozás paraméterei pl fékhatás nagyon megváltozik, akkor a szabályozó túllendülhet a stabil tartományon. Magyarul, a túl erős módosított fékek új DSC paraméterezés nélkül okozhatják az autó megpördülését ott, ahol még egy DSC nélküli autó is elment volna. 

 

Update a felbetetekrol: kiprobaltam idokozben az EBC redsuff es EBC yellowstuff fekbeteteket is. A redstuff nem hozott tul sokat, igaz hogy nincs fekpora es nagy sebessegnel jol lehet vele fekezni, de hidegen, kis temponal araszolva neha olyan, mintha szinte zero lenne a tapadasa. Viszont azert sosem kerultem vele olyan helyzetbe, mint egyszer egy masik automon egy sima utcai fekbetettel, ami tulmelegedett es hullamzo autopalya temponal szimplan nem fogott egyaltalan. Egyszoval szurke eminencias, ami eros fekezeseknel is megallja a helyet, de nem mutat ennel tobbet szeritem.

 

Az EBC yellowsuff ezzel szemben brillirozott az elso masodperctol. Progresszivan erosodo de jol adagolhato lett tole a fek, erezhetoen jobban fog. Egyeduli hatranya, hogy van fekpora rendesen. De a fek nem a szepsegeert van az auton ugy se. Ez a betet nagyon megeri az arat.

 

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://xtype.blog.hu/api/trackback/id/tr92237207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Real_Boy 2011.08.29. 12:49:26

Ez egy mennyire igaz történet! Én is végigjártam, igaz, nem Jaguárral, hanem Audival, de a lényeg ugyanaz.

Valóban alig vannak tesztek. Minden szerelő/forgalmazó a saját márkáját isteníti, gyakran totálisan ellentmondva akár még önmagának is.

(pl. szerelő 1: "kizárólag a Brembo tárcsát ajánlom Textar betétekkel", szerelő 2: "bármit ajánlok, csak a Brembot Textarral nem".)

A Brembók tényleg nem jók a 100ezer Ft alatti kategóriában, a Zimmermannok tényleg törnek, az EBC-k pedig hangosak. EBC redstuff betétet hallottam már, hogy egyszerűen anyagában szétnyílt.

Ilyen írásokra lenne szükség még több.

Nem derült ki, hogy melyik márka lett a végleges választás.

Epercsibe 2011.09.13. 22:11:45

@Real_Boy:
Szia,

Egy másik bejegyzésben leírtam a blogban később, röviden:

Feroro tárcsák, mert hihetetlen áron voltak, de kopnak is rendesen (mindegy, mert felébe került a betétnek).

EBC redstuff betétek előre-hátra, nagyon fontos az azonos betét elöl hátul, különben felborul a fékerő arány, ezt tapasztaltam sajnos. A redstuff kerregett, de megszűnt brkopás után és jól teljesít, tapadási állandója:0.5 folyamatosan míg a legtöbb betétnél ez 0.35-0.4, túlmelegíteni sem sikerül hegyimenetben, csak borzasztóan eszi a lágy tárcsát. Az igazi Ferodo DS2500 lett volna, de az súlyos pénzbe kerül.

Teflon fékcső: sokat javított a pedál keménységen, de nem lett az ígért betonkemény, valószínű a gyári Bosch úszónyereg csavarodik.

Összességében annyit javult a fékerő és a pedál érzet, hogy most erős közepes és jól érzem magam ha vezetek, szemben a régi botrányosan puha pedállal.

Brembo fix dugatyús nyerget nézegetek, de sok pénz átépíteni, majd következő betét/fékcső csere előtt.

Nálad mi lett a nyerő de gzdaságos párosítás ?
süti beállítások módosítása