Még nem szedtem szét, először gyűjtöm az infókat, nehogy valamit elrontsak szétszedés közben. Például van benne egy viszko kulpung és nem világos, hogy van elszigetelve a többi résztől, melyik az a szétszedési fázis, amikor kifolyik az űrzselé és lehet kidobni az egészet.
Találtam egy jó ábrát az X-Type 4x4 működéséről, oktató alaktrész volt, ehhez a típushoz:
Ha jól értelmezem, akkor a trombita :) felöli két fogaskerék csak az hajtás hátrafelé kardánra fordítását szolgálja. Az koszorú kerék másik végén a ferde fogazású kerék csatlakozik a kulpungszerkezetbe, amin keresztül megy a válóból kijövő jobb kerék felé menő féltengely.
Ha nem lenne a lemezes viszko kuplung benne (2004 után ki is spórolták), akkor csak egy sima bolygóműves osztó difi lenne, ami 60-40 százalékban osztja a teljesítményt a fogazás szerint. A kuplunggal viszont ravaszul, két úton kacsolódik a hátramenő tengely a kuplungon keresztülfutó féltengelyhez. Ha nincs megcsúszás, akkor a kuplungszerkezet bal oldalán a kis fogaskerekeken keresztül van a kulplung nagy fogaskereke meghajtva (bolygóműves difi, kisértetiesen hasonlít a Thorsen difikre ez a körbe kis fogaskerekes nyomaték átadási megoldás). Ha viszont megcsúszik a fésűs kondenzátorhoz hasonló lemezelés (fele lemez a tengelyen, fele a kuplung ház egybe fogaskeréken), akkor a lemezek közötti zselé felkeményedik és a féltengely felöli lemezek kezdik el a kuplung nagy fogaskerekét (annak a lemezeibe "kötve") belülről hajtani. Gondolom a zselé működés közben folyamatosan félig kemény és belül is hajt, így tud nyomatékot elvenni ha teljesen kilágyul és hozzáadni, ha tovább keményedik.
A totalcaron megjelent évekkel ezelőtt egy 4x4-es hajtásokról szóló cikk, amit Csikós Úr írt. Összefoglalónak jó volt és élvezetes olvasmány. De ha konkrétan belenézünk ebbe a Jag osztóműbe (amit ő egyszerűen leviszkózott és a legalja kategóriába sorolta), akkor úgy néz ki, hogy van benne egy tisztességes mechanikus difi és valószínűleg, hogy elkerüljék a Thorsenekre jellemző semleges (50%-50%) vezetési érzetet, csak ezért került be helyette a viszko kuplung, 60% hátra osztással, egyébként a fél Thorsen helyett, teljesre is megcsinálhatták volna. Mielőtt valaki megkövezne a Thorsenhez hasonlítgatás miatt, nézze meg a Thorsent sematikusan:
No de a lényeg az, hogy ez a szerkezet csöppet sem egyszerű :). Főleg a viszko kuplung lemezei közötti zselét féltem. A JTIS szerint a féltengelyt kihúzni nem szabad teljesen. Így már érthető miért, belül egy rakás dolog kapcsolódik rá és lehet hogy pl a viszko kuplung valamelyik tömítését jól tönkre lehet tenni ha a kihajtás fogazása átmegy a tömítésen. Azt is el tudom képzelni, hogy esetleg a viszko kuplungot maga a féltengely tömíti ? Brrr. Meglátjuk.
Ezek miatt előfordulhat, hogy használtat venni se túl jó ötlet mert ha olyanok szerelték ki, akik nincsenek tisztában ezzel, azok simán kihúzták belőle a féltengelyt kiszereléskor, később visszatolták bele, most meg úgy árulják. Az ebay tele olyan képekkel, ahol fodítva van visszadugva a féltengely.