Sajnos ritka típus és kb 8 hónapot nézegettem a hirdetéseket, amíg találtam egy számomra elfogadható példányt. A fő szempontjaim a következők voltak:
- 2.5V6 vagy 3.0V6. Ezek egyfelől összkerekesek, ami a legjobb az X-Typeban, a másik dolog pedig az, hogy nem bízok a használt dízelekben. Dízel autót én csak újonnan, vagy garanciális időn belül mernék venni.
- Manuális váltó: az automata váltósról sok rosszat hallottam, de ahogy nézem a hirdetéseket, nem is nagyon veszi őket senki. Biztosan van azok között is 1-2 még sok évet hűen szolgáló példány, csak senkinek sincs röntgen szeme hogy belelásson. A váltó javítás több százezres költsége pedig nekem nem hiányzott. Mellesleg automatával 1-2L-el biztosan többet is fogyaszt az X-Type.
- Dönthető hátsó ülések + sízsák: ez opciós "felszerelés", csak minden második autóra igaz, pedig nagyon hasznos.
- Xenon lámpa: a hagyományos fényszórók a kis méret miatt gyengék és az izzók is könnyen túlmelegszenek, kiégnek.
- Magyarországi: mivel itthon csak két szervíze van ezért könnyű ellenőrízni a futásteljesítményt, előtörténetet, ha egyikben sem tudnak semmit az autóról, akkor érdemes óvatosan szemlélgetni a kiszemelt példányt
- Jó állapotú :) : 6 éves kor felett csodákat ne várjon az ember egy autótól.
Találtam egy 3.0V6 4x4 Sport verziót, ami az összes követelménynek megfelelt és még viszonylag olcsó is volt. Egyébként a jó állapotú 2001-2002-es manuális benzines X-Typeoknak megvan a vevőtábora, előfordult, hogy egy autót meghirdettek pénteken, megnéztem szombaton, gondoltam hogy alszok rá egyet, sajnos délutánra el is kelt így nem kellett tovább törnöm a fejem :).
Most viszont örülök és próbálom felmérni mit is vettem. Igen, utólag, mert ilyenkor már bőven van rá idő, vásárláskor szinte semmit sem vesz észre az ember, hiába ért már valamennyire a típushoz. Most hogy aláfeküdtem és körbenéztem a következők derültek ki:
- Az autó alapvetően jó állapotú ahhoz képest, hogy 8 éve használják.
- A féktárcsákat/betéteket cserélni kell; ezt a motorion nagykerből érdemes
- A lengéscsillapítók végén hátul a szilentek elöregedtek; olcsón a britishparts.co.uk -ről lehet rendelni újat.
- 1db hátsó vezető kar a futóműből
- Olajfolyás a dekninél. Vagy dekni tömítés, vagy szimmering vagy a leeresztő csavar. Ezt még alaposan át kell néznem, egyik sem egy komoly tétel (szintén UK-ből), csak ne a szimmering legyen add istenem, nem akarok sokat szerelni.
- Az első és hátsó stab. rudak gumijai: talán 6000Ft/db, 4db kell belőle. Hátul szerencsére könnyen cserélhető, no de elöl a futómű bölcső felett fut. Uff, ezt még ki kell találni.
- Motor hidegen rázkódva jár. Ez gyújtás hibának látszik. Gondolom senki se cserélt még benne gyertyát az eddigi 144eKm alatt, mivel a hátsó gyertyasor a szívó csonk alatt van. Nem nagy mágia leszerelni a csonkot, viszont a 6db beömlő tömítést ehhez is illik megrendelni 1700Ft/db. Ahhoz képest hogy milyen kicsi gumidarab, nem olcsó.
- A bőrt nem ápolták ezért kiszáradt, kirepedezett. Szerencsére az autokarpitozas.hu -n úgy tűnik értenek hozzá, fel tudják szépen újítani. Elviszem majd hozzájuk és leírom itt a tapasztalataim.
Egyenlőre ennyi, ha alaposabban szemügyre vettem a problémás részeket és megjön az alkatrész is, a szerelésről is írok majd.